9/2 2018

9/2 2018

Jeg er i dag igen blevet opmærksom på et par rigtig vigtige detaljer ved at skabe struktur og forudsigelighed med skemaer og regler.

 

DET SKAL GIVE MENING.

 

For det første er det er yderst vigtigt at understrege, når I hjemme i familierne laver regler for ipad og pligter og støvsugning for både børn og voksne, at det skal give mening for alle implicerede.

Regler skal være der, fordi de virker. Hvis de giver konflikter hver gang de effektueres, virker de ikke. Så gælder det om at tale med hinanden som voksne om, hvordan det kan laves. Og så bagefter tale med børnene om, hvad de har af forslag. For noget, der giver konstante konflikter, er ikke til at holde ud.

Det er ikke meningen.

 

DER SKAL VÆRE PLADS TIL UNDTAGELSER.

 

Regler er til for at blive bøjet. Jeg synes, det er vigtigt, at lære børnene, at regler og rutiner er gode for at få hverdagen til at glide lettere.

Men der er også undtagelser. Hvis aftensmaden godt kan vente de 10 minutter det tager at se afsnittes af ynglings-serien færdig, så er det da ikke en konflikt værd at bede dit barn slukke, bare fordi reglen siger det.

Hvis et barn kommer sent hjem fra sport og rutinen i familien er, at barnet skal læse 15 minutter hver dag, så kan der måske laves en undtagelse, så barnet læser om morgenen eller dagen efter i stedet. Det er med til at give barnet fornemmelsen af at tage vare på sig selv. Passe på sig selv og ikke presse citronen.

 

Så husk det nu, hvor I går på vinterferie og har tid til lidt refleksion. Jeres families struktur skal være baseret på MENINGSBÆRENDE løsninger med plads til UNDTAGELSE!

God fornøjelse!